Sunday, June 19, 2011

Tempat baru...life baru!

Salam semua…

Maka, bermulalah kembali kehidupan seorang student di maktab….

Permulaan sem baru perlu diisi dengan

- azam dan tekad yang baru (of course), tapi, azam tu biarlah yang realistik sikit..jangan azam tinggi melangit tapi sampai akhir tahun nanti diri sendiri yang lengit!

Namun, persoalan disini, BAGAIMANA UNTUK MEWUJUDKAN KEAZAMAN ?

Firstly, perkara yang kita perlu buat renung kembali apa yang kita dah buat pada hari yang lepas…dalam bahasa mudah nya kita muhasabah diri supaya azam yang baru ni..letak satu target yang realistik dan logik untuk memperbaiki diri kita..

Kalau dulu la kan, assignment asyik hantar bukan last minute…out of limit!!!! So, sem ni ..SAYA BERAZAM UNTUK MENYIAPKAN ASSIGNMENT SEBELUM ATAU PADA TARIKH YANG TELAH DITETAPKAN….

Then, lepas dah ada azam, cek balik logik tak azam tu…dengan cara mengikut kemampuan diri dan orang yang berada di persekitaran korang…

Contoh azam saya logik ke??? Hmmm logik la..sebab sem lepas assignment tak hantar pada waktunya sebab suke start lewat ..waktu buat tu tak penah fokus..sume tu salah saya sendiri..saya boleh ubah tu sume…konklusinya azam saya tu realistik….

Namun, tak dinafikan kata-kata indah untuk ditutrkan..namun sukar untuk melakukannya serta mengekalkannya..oleh itu, mewujudkan azam perlu mempunyai perancangan yan tetap…

Buat pemulaan ni,

-catatla setiap perkara yang akan kita buat sebelum tdo…(tak ctt pun takpe tapi at least kita plan)

-lakukan !!! (kena istiqamah)

Dulu waktu kecik2 mak selalu pesan, nak berubah tu senng..cume diri sendiri je yang tak mau..so banyak kan DOA!!!...

p/s: tulis sng nak buat tu susah…

entry ni untuk semua dan diri sendiri jugak…

sem baru ni dapat bilik baru warna ‘pink'

warne je same..katil tak!

No comments: