Monday, April 25, 2011

~D.U.N.I.A B.A.R.U ( part last)

*******************************(Setahun kemudian)******************************************

Sakinah pulang ke kampung halamanya dengan mengenggam segulung ijazah, Menitis airmata mengingatkan segala jerih perih susah payah akhirnya terbalas dengan penganugerahan kepadanya sebagai pelajar terbaik keseluruhan kampus. Benarlah kata orang doa ibu dimakbulkan tuhan.

Namun, disebalik kegembiraannya terselit sedikit kesedihannya terhadap aimi. Kawan baiknya yang terpisah sudah lebih dari setahun tanpa khabar berita . Isu pergolakan di sana juga menyebabkan beliau mengambil keputusan untuk pulang menyambung pengajian di negara bumi tercinta. Tiada beza menyambung pelajaran di sini malah Malaysia juga tidak kurang hebatnya dengan adanya tenaga pengajar yang pakar. Keputusan menyambung pelajaran di tanah air juga mendapat sambutan gembira dari orang tuanya yang sentiasa risau akan keadaannya di perantauan menyeberangi laut.

“ sakinah, semalam keluarga Zakaria datang”. Tutur mak Sakinah.

“ Zakaria?, siapa tu mak?” Tanya Sakinah kehairanan.

“ Zakaria, anak dia yang si Khasful Akashah tu,sekarang ni yang kerja dengan MAS malayasia tu. Dia juruterbang rasanya”. Terang Mak Jah.

“ ow, Kashful, kawan sekolah kinah juagak tu mak, iye mak? Tercapai jugak hasrat dia nak jadi juruterbang. Memang cita-cita dia mak, dari dulu lagi dia simpan azam nak jadi juruterbang. Dia cakap dia nak merantau satu negara. Untung Pak cik Zakaria. Emm, ada apa mak datang ke rumah kita ni?” Tanya Sakinah.

“mereka bawa hajat, datang nak sunting kinah jadi menantu mereka untuk Kashful”. Terang mak jah dengan hati-hati.

“ apa mak? Ya Allah mak, kinah tak sedia lagi. Lagipun, kinah baru je grad.takkan nak kawin terus. Kalau boleh kinah nak kerja dulu”.

“ kinah tak suka ke? Mak kalau boleh nak sangat berbesan dengan keluarga mereka. iyelah bukan apa, keturunan baik-baik. Kashful tu pun bukan orang lain, kawan kau jugak. Mak pun dah kenal sangat dengan Kashful bukan orang lain pun. Kawan kau jugak. Mak harap kamu tak tolak permintaan mak ni. Tapi, mak tak nak paksa kamu, kamu fikirlah betul-betul ya nak. Mak cuma nak yang terbaik buat kamu.”

Lantas mak jah meninggalkan sakinah yang kebingungan dan dilemma dalam memberi jawapan.

“ YA Allah aku mohon keadaMU agar diberi petunjuk yang wajar”.

“ emak, berkenaan dengan lamaran tu kinah setuju. Lagipun, kinha rasa itulah yang terbaik buat kinah dan semua. Kinah dan minta petunjuk dan Alhamdulillah kinah yakin dengan keputusan ini”.

‘ Selamat Pengantin baru sakinah…”

Walaupun hatinya gembira di hari bahagianya namun, tidak dapat dinafikan hatinya sedikit sedih apabila kawan baiknya aimi tidak dapat bersama-sama berkongsi hari bahgianya.

‘ Aimi, kau kat mane. Aku rindu kat kau”. Rintih hati Sakinah mengingati sahabat baiknya Aimi.

Walaupun aimi pernah melukakan hatinya namun jauh di sudut hatinya dia tetap sayangkan aimi dan bersedia untuk memaafkannya.

‘semoga satu hari nanti kita kan dipertemukan, aku rindu kau aimi..’ rintih Sakinah. Dihari bahagianya setitik demi setitik airmatanya jatuh demi seorang sahabat yang dikasihinya, aimi.

(3tahun kemudian)

“ abang, betul ke kita dapat peluang nak bercuti kat sana?” Tanya sakinah kepada suaminya.

“ betula, kebetulan pulak abang fly ke situ mungkin beberapa hari sebab abang mintak pelepasan bebrapa hari..jadi, kita boleh la spent lama sikit. Saja je abang bawak situ supaya awak imbas kembali kenangan lama masa awak study dulu boleh awak ceritak pengalaman awak belajr kat temapt orang..tak sempat habis kan? Hehehehe.” Seloroh kashful,suami sakinah.

‘ abang ni, bukan tak lulus la kena bawak balik Malaysia je.”

‘yela, abang gurau je tu pun nak tarik muncung sedepa dia tu” ketawa kashful melihat gelagat isterinya.

Setelah sampai, kashful membawa isterinya ke tempat hotel penginapan mereka. tiba-tiba…..

‘abang , tunggu jap,” pinta sakinah.

Mata sakinah tertancap pada seorang gadis muda yang tidak terurus.

‘ ya Allah…aimi!

Sakinah terus menerpa meninggalkan anaknya di tangan suaminya memeluk gadis muda yang tidak terurus itu.

“aimi, mana kau menghilang? Aku rindu kau aimi…” menitis airmata sakinah melihat keadaan sahabtnya itu.

Keadaan aimi sebenarnya telah disahkan oleh pihak hospital dan sebenarnya mengalami masalah tekanan perasaan yang tinggi. Menurut pihak hospital juga aimi mengalami tekanan perasaan apabila disyaki telah diperkosa secara beramai. Tambahan pula, kehilangan beliau tidak dapat dikesan oleh pihak berkuasa dan juga pegawai Malaysia yang bertugas.

~TAMAT

p/s: dah tamat pun cite ni..sorry kalu tak best dan lmbt update...n 1st trial sye..
kalau ade sebarang penambahbaikan bolehla tinggalkan komen anda...
komen anda amat diperlukan untuk meningkatkan lagi mutu di masa hadapan. tq

No comments: